کشاورزی هوشمند : پایه ی پیشرفت روستایی

۷۵۸ بازديد
اگرچه کشاورزی نبض هرجامعه ای است و قسمت مهمی از عنصر حیاتی بشر یعنی خوراک را تامین می کند، اما میزان سالانه ی تولیدات داخلی کشاورزی سیر نزولی دارد و رو به کاهش است. دلیل این بحران را شاید بتوان پرزحمت بودن در عین بازدهی کم کشاورزی سنتی دانست که جوانان را از انجام آن فراری داده است کشاورزی هوشمند میتواند به این امر کمک مهمی بکند.

ماشین آلاتی مثل کمباین و تراکتور توانسته اند به کشاورزی سنتی نفوذ کرده و کمی رنگ و روی مدرن به آن بدهند. با این وجود، برای گسترش کشاورزی و جذب جوانان به سمت این حرفه به ابزار بیشتری احتیاج است که در عین افزایش بازدهی، زحمت انجام آن را به حداقل برسانند؛ ابزاری که قابلیت اتصال به تکنولوژی روز و اینترنت را داشته باشد و بخش عمده ای از کارها را به طور خودکار پیش ببرد. این وسایل حتما برای جوانان جذاب خواهد بود و حجم زیادی از نیروی انسانی جوان را به سوی آن سوق می دهد.

خبر خوب اینست که اینترنت اشیا در حال تغییر دادن همه ی جنبه های زندگی است و کشاورزی هم از این جنبه ها مستثنی نیست. به کمک اینترنت اشیا و هوش مصنوعی، دستگاه ها و ابزار کشاورزی، اطلاعات مربوط به خاک، هوا و آب را از محیط جمع آوری کرده و به یکدیگر و نیز به کشاورز انتقال می دهند. سپس، اطلاعات را تجزیه و تحلیل کرده و بر اساس آن، عمل کوددهی، آبیاری و غیره را به طور خودکار و طبق تنظیمات کشاورز پیش می برند.

کشاورزی هوشمند چیست؟
کشاورزی هوشمند یک اصطلاح نسبتا نو در زمینه ی کشاورزی و کارهای توسعه روستایی است. کشاورزی هوشمند را می توان شاخه ای از فناوری های اطلاعات و ارتباطات (Information and Communication Technologies) در کشاورزی دانست. این تکنولوژی بر ارتقاء پیشرفت های کشاورزی و روستایی از طریق بهبود پروسه های جمع آوری و پردازش اطلاعات و ارتباطات تمرکز می کند. کشاورزی هوشمند به طور ویژه شامل تصویر سازی، طراحی، پیشبرد، بررسی و کاربرد راه های خلاقانه برای استفاده از تکنولوژی های اطلاعات و ارتباطات در حوزه روستایی، با تمرکز بر کشاورزی می شود.

تکنولوژی های اطلاعات و ارتباطات با استفاده از روش های خلاقانه برای رفع چالش های مرتبط با کشاورزی، پتانسیل حمایت از پیشرفت کشاورزی در کشورهای محروم را نیز دارد.

کشاورزی هوشمند: یک پدیده ی رو به رشد
بر اساس تعریف سازمان غذا و کشاورزی (FAO)، کشاورزی هوشمند یک زمینه ی نوظهور است که به خدمات کشاورزی، انتشار تکنولوژی و تحویل اطلاعات از طریق اینترنت و یا ابزار اینچنینی اشاره دارد. هدف کشاورزی هوشمند ایجاد رابطه بین ادوات کشاورزی و توانمند کردن آن ها در یادگیری اطلاعات محیطی است. به طور مثال، کشاورزی هوشمند می تواند اطلاعات و دانش کشاورزی مدرن مثل قیمت روز وسایل و بذر و خدمات گسترش کشاورزی را مستقیما به گوشی هوشمند کشاورز انتقال دهد.

ابزار کشاورزی هوشمند
در کشاورزی هوشمند چه استفاده هایی از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) می شود؟
احتمالا هنوز تصویر واضحی از کشاورزی هوشمند در ذهن شما شکل نگرفته است. در ادامه با تکنولوژی ها و سیستم هایی که کشاورزی هوشمند را از کشاورزی مدرن متفاوت می کنند، بیشتر اشنا می شوید.

تکنولوژی های بی سیم
تکنولوژی های بی سیم کاربرد زیادی در کشاورزی هوشمند دارند. بزرگترین کاربرد آن ها، دوربین های امنیتی بی سیم است که نصب بسیار راحتی دارند و نیازی به یک متخصص برای نصب و انجام سیم کشی های پیچیده نیست.



سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS)
استفاده از جی پی اس در کشاورزی کار موقعیت یابی و نقشه کشی از موقعیت زمین کشاورزی را بسیار آسان می کند. قیمت گیرنده های GPS در طول سال های اخیر کاهش چشمگیری داشته است و همین امر، محبوبیت آن را برای استفاده های شهری دوچندان کرده. با استفاده از GPS، شهروندان معمولی می توانند نقشه های ساده اما بسیار دقیق و دیجیتالی را بدون نیاز به متخصص نقشه کشی تهیه کنند.
منبع:ovio
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.